Blomspråk.

Blommornas språk - blomspråk

Visste du att blommornas färg har en mening. Här nedan kan du se vad varje färg på blomman betyder.

Rosa blomma Jag är förälskad i dig och lovar dig trohet


Vit blomma Jag tror på din renhet och jungfrulighet


Gul blomma Du är solen i mitt liv


Orange blomma Jag är din trogne vän


Mörkröd blomma Jag saknar dig så


Blå blomma Jag vill bli vid din sida intill döden


Röd blomma Jag räknar dagarna tills vi möts igen


Lila Blomma Jag önskar dig all lycka och välgång i livet


Bukett (röda, blå och vita blommor) Betyder ett frieri


Antal blommor

Även antalet blommor har betydelse, 10 blommor betyder; vill du gifta dig med mig?

En blomma Du är mitt allt
Två blommor Låt oss resa bort tillsammans
Tre blommor När får jag träffa dig igen?
Fyra blommor Jag ser upp till dig och är dig tacksam
Fem blommor Jag gör vad som helst för dig
Sex blommor Jag tvivlar på ditt ord
Sju blommor Jag älskar dig
Åtta blommor Jag förblir dig trogen intill döden
Nio blommor Jag vill vara ensam med dig
Tio blommor Vill du gifta dig med mig?

Blommor som är "bra" vid bröllop

En del blommor betyder något alldeles speciellt

Brudblomma: (Phalaenopsis) Renhet, oskuld och sprödhet
"Låt oss alltid finnas vid varandras sida"

Blåklint Jag vill ha Dig enkel som Du är, och hjärtats skönhet är den största "Minnet av Dig lyfter mig"

Kaprifol "Tvivla inte på min kärlek - den är Dig hängiven och slösande"

Liljekonvalj "Jag har älskat Dig sedan första ögonkastet"
2 st betyder "Jag vill ha barn med Dig"

Fresia "Lita på mig"

Brudslöja "Jag tror på Dig - men är Du mig inte trogen så..."

Rosa nejlika "Du är ständigt i mina tankar"

Pion "Jag knäböjer vid dina fötter och svär Dig kärlek och evig trohet"

Påsklilja Stolthet, hänsyn och uppmärksamhet
"Jag känner stort förtroende för Dig"

Smörblomma "Med Dig min älskade vill jag resa till världens ände"
men 1st betyder: "Mig lurar du inte - jag tror att din vänskap är spelad"

Riddarsporre "Din trohet väcker min kärlek - jag kommer alltid vara Dig trogen"

Röd tulpan "Din kärlek gör mig varm inombords"

Blå syren "Du är viktigare för mig än allt annat - Du har förtrollat mig"

Lilaröd syren "Du är för mig den första stora kärleken"

Prästkrage "Där Du finns vill jag vara - bara då är jag lycklig"

Gul ros Betyder förhoppningar. "Jag hoppas att kärleken mellan oss ska vara för evigt"

Röd nejlika "Du är mitt allt - jag älskar bara Dig"

Vit syren "Jag glömmer Dig aldrig - Du är minnet av oskuld och ungdom" (tveksamt om denna mening passar sig just för bröllop)

Blommor som är "dåliga" vid bröllop

(i alla fall om man ser till betydelsen, men de är ju vackra)

Vit hyacint "Jag vill ha din vänskap - men inget annat"

Blå iris "Jag respekterar Dig - men min stolthet förbjuder mig att ta Dig tillbaka"

Gul iris "Jag vill älska Dig - men jag vågar inte"

Jasmin "Jag kan vara Din vän - men fordra inte kärlek av mig"

Orange lilja "Tyvärr - Du och jag har ingen framtid tillsammans"

Gul nejlika "Jag tycker om Dig - men begär inte för mycket av mig"

Vit nejlika "Det är Din vänskap jag vill ha"

Vit ros "Min kärlek är platonisk och anspråkslös"

Små röda rosor "Allt är så nytt ännu - ge mig lite mer tid"

Vitsippa Försiktig och trevande kärlek

Röd vallmo Förräderi och svek, men 3 st betyder "Vi måste tro på varandra"

Vit tulpan "Jag är inte säker på att jag älskar Dig" eller
"Jag älskar Dig inte längre"

Pingstlilja "Varför leker du med mina känslor"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback